Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 

Інформація про вжиті прокуратурою Житомирської області заходи щодо протидії корупції та про осіб, притягнутих до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень у 2013 році (згідно вимог ч. 1 ст. 19 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»)

 
 
Протягом 2013 року прокуратурою області вживалися системні заходи щодо удосконалення та підвищення рівня прокурорського нагляду за додержанням законності при виявленні і розслідуванні правопорушень, пов’язаних з корупцією, покращанню організації слідчої роботи та ефективності діяльності спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції відповідно до сучасних вимог.
         З цією метою, проаналізовано стан прокурорського нагляду за додержанням Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» та іншого антикорупційного законодавства при виявленні, розкритті, провадженні досудового розслідування і підтриманні державного обвинувачення у провадженнях  про злочини, пов'язані з корупцією.
Для усунення виявлених під час узагальнення недоліків та посилення прокурорського нагляду за виконанням антикорупційного законодавства, територіальним прокурорам та керівникам спецпідрозділів УМВС, УСБУ та ДПС в області надіслано листи зауваження. 
         Для підвищення професійного рівня прокурорсько-слідчих працівників у квітні 2013 року в прокуратурі області за участю міськрайпрокурорів та начальників СВ міськрайвідділів проведено навчально-методичний семінар на тему: «Методика і тактика проведення негласних слідчих (розшукових) дій у кримінальних провадженнях про хабарництво».   
Упродовж поточного року перевірено виконання вимог антикорупційного законодавства у прокуратурах міст Бердичева, Коростеня, Олевського, Попільнянського, Черняхівського районів та Овруцькій міжрайонній прокуратурі, надано з цих питань практичну допомогу прокурорам Коростенського, Бердичівського, Романівського, Малинського районів, Новоград-Волинському і Бердичівському міжрайонним прокурорам.  
З метою посилення ефективності діяльності у запобіганні корупції, виявленні і припиненні її проявів, проведено 2 координаційні наради керівників правоохоронних органів області: 15.03.2013 та 26.09.2013 на яких обговорено стан протидії злочинності та корупції в області та прийнято низку спільних заходів спрямованих на поліпшення стану справ з вказаних питань. Також за ініціативою галузевого відділу вивчено стан додержання Закону України «Про засади запобігання  і протидії корупції» у діяльності підрозділів УДАІ УМВС України в області і прокурорського нагляду з цих питань. За його наслідками проведено розширену оперативну нараду у прокурора області за участю керівництва прокуратури області, УМВС, УДАІ, міськміжрайпрокурорів та керівників територіальних підрозділів державтоінспекції.
За рішенням наради міськміжрайпрокурорам надіслано інформаційний лист про посилення нагляду за додержанням антикорупційного законодавства у діяльності підрозділів Державтоінспекції при провадженні у справах про адміністративні правопорушення та внесено подання начальнику УМВС України в області про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства при провадженні у справах про адміністративні правопорушення.  За результатами його розгляду 17 працівників УМВС, у тому числі начальник УДАІ області керівного складу, притягнуто до дисциплінарної відповідальності.
Керівникам спецпідрозділів УМВС та УСБУ в області надсилались  листи зауваження про необхідність переорієнтування зусиль  підлеглих працівників на викриття корупційних правопорушень серед посадовців вищих рангів та на пріоритетних напрямах.
Торік слідчими правоохоронних органів області розпочато 57 кримінальних проваджень про корупційні злочини (слідчими прокуратури         - 28, слідчими УМВС - 27, слідчими УСБУ в області - 2).
За результатами досудового розслідування закінчено 50 проваджень (слідчими прокуратури - 19, слідчими УМВС - 29, слідчими УСБУ в області              - 2), з яких у 34 стосовно 45 осіб обвинувальні акти надіслано до суду (8 на 11 обвинувачених слідчими прокуратури, у тому числі один щодо організованого угрупування, 24 на 34 обвинувачених слідчими УМВС, з яких один стосовно організованого угрупування, 2 обвинувальні акти на дві особи слідчими УСБУ в області).
                Із 47 осіб притягнутих до кримінальної відповідальності за вчинення  злочинів з ознаками корупції, 6 - державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування, 4 - службові особи контролюючих органів,   2 - працівники органів внутрішніх справ, 2 пенітенціарної системи, 10 осіб, які надають публічні послуги та 14 які виконують організаційно-розпорядчі обов’язки і є суб’єктами  відповідальності за корупційні злочини.
Під час досудового розслідування у кримінальних провадженнях про корупційні злочини 8 підозрюваних відсторонено від виконання службових повноважень та 3 правоохоронці звільнено зі служби у зв’язку із дискредитацією.
Як позитив варто відзначити, що слідчими прокуратури спрямовано до суду обвинувальний акт стосовно професійного судді одного із районів, який   одержав 7 неправомірну вигоду на загальну суму 5400 грн. за винесення в інтересах хабародавців судових рішень у цивільній та адміністративних справах.
Також скеровано до суду обвинувальні акти стосовно начальника відділення податкової міліції одного із районних ОДПІ ДПС, який одержав неправомірну вигоду у вигляді 11500 грн., а також стосовно начальника сектору державної служби боротьби з економічною злочинністю одного із райвідділів міліції, який за не перешкоджання підприємницькій діяльності одержав неправомірну вигоду у вигляді 1600 доларів США.  Вироком суду останнього засуджено до 5 років позбавлення волі з конфіскацією  усього майна.
В області знешкоджено три організовані групи з корумпованими зв’язками, у тому числі одну у сфері державних закупівель, одну в органах державної влади (пенітенціарна система) та одну, пов’язану із легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом.
Викрито посадовця місцевого самоврядування 3 категорій, який   отримав 35 тис. доларів США неправомірної вигоди за сприяння у видачі комерційній структурі рішень сесій про погодження клопотання підприємств щодо отримання спеціальних дозволів на користування надрами.
Правопорушнику обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою. 
За результатами досудового розслідування у січні 2014 року обвинувальний акт спрямовано до суду.
         Оцінюючи роботу на цій ділянці слід зазначити, що попри незначну кількість розслідуваних справ про корупційні злочини, усі вони достеменно відповідають вимогам вказівки №107 від 01.07.2011 щодо єдиного обліку таких справ, а саме: злочини вчинено виключно з корисливих мотивів, пов’язаних з незаконним одержанням матеріальних благ.
         В області не розслідувано жодної кримінальної справи, у якій відсутній корисливий мотив, або шкода визначалась у вигляді підриву авторитету і престижу органів влади.
У закінчених кримінальних провадженнях цієї категорії встановлено збитки на загальну суму 3 млн. 022 тис. грн., з яких під час досудового слідства відшкодовано 1 млн. 699 тис. грн., що становить 56,2 % (по державі близько   30 %). Також з метою забезпечення виконання вироку щодо можливої конфіскації, вилучено готівки в сумі  понад 12 млн. грн., у т.ч. 1 млн. 5 тис. євро, 102 тис. доларів США, 147 тис. грн. Заявлено позови на суму 1 млн. 969 грн.
         У провадженнях про корупційні злочини не допущено випадків порушення конституційних прав громадян, у т.ч. їх незаконних затримань, арештів, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності.
 
Протягом 2013 року міськрайсудами області розглянуто з постановленням обвинувальних вироків 15 кримінальних справ стосовно 20 осіб, які надійшли на розгляд до 20.11.2012.
До позбавлення волі засуджено 6 осіб, до позбавлення волі з застосуванням ст. 75 КК України - 13 осіб,  до штрафу - 1 особу. Таким чином судова репресія складає 30%.
         За особливо тяжкі злочини у сфері корупції особи не засуджувались.
 
Всього засуджено за тяжкі злочини у сфері корупції 17 осіб. З них до позбавлення волі реально - 6 осіб (30 %), до позбавлення волі з застосуванням ст. 75 КК України - 11 осіб (65%).
За злочини  невеликої тяжкості  засуджено 1 особу. За злочини середньої тяжкості 2 особи.
Додаткове покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю застосовано до 16 осіб, конфіскацію майна до       7 осіб, ст. 54 КК України - 12 осіб.
Загалом покарання у кримінальних справах даної категорії призначається з врахуванням ступеню тяжкості вчиненого злочину, осіб винних та обставин, що пом’якшують й обтяжують покарання.
При недотриманні судом вищезазначених вимог, державними  обвинувачами вироки оскаржувались в апеляційному порядку. Зокрема із вказаних підстав та м’якості призначеного покарання оскаржено 5 вироків.
За категоріями посад засуджені посадові особи органів місцевого самоврядування - 5, працівники правоохоронних органів - 9, працівники державної податкової служби - 2, працівники органів та підрозділів цивільного захисту - 1, посадові та службові особи інших органів державної влади                   - 2, особи, які виконують організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарчі обов’язки - 1.
 
         На виконання вимог Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»  упродовж року правоохоронними органами направлено до суду 58 протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень, у тому числі спецпідрозділами УБОЗ УМВС в області - 30, УСБУ в області - 15, органами прокуратури - 13.
Судами розглянуто 59 протоколів у яких до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу на суму 27475 грн. та конфіскацією неправомірно одержаної вигоди на суму 21994 грн. притягнуто 46 осіб, з яких шість (4 категорії). За протоколами органів прокуратури 12 осіб (дві - 4 категорія), УБОЗ УМВС в області  - 27 (чотири - 4 категорія), УСБУ - 7 з яких, 6 державних службовців органів виконавчої влади.        
За порушення встановлених законом обмежень щодо використання службових повноважень та пов'язаних з цим можливостей з одержанням за це неправомірної вигоди притягнуто до відповідальності за ст. 172-2 КУпАП 10 правопорушників (УСБУ - 5, УБОЗ - 4,  прокуратура - 1), у яких суб’єктами відповідальності є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
За допущені порушення обмежень щодо зайняття підприємницькою діяльністю за ст. 172-4 КУпАП притягнуто до відповідальності 3 особи (прокуратура - 1 та УБОЗ УМВС - 2), за неповідомлення про наявність конфлікту інтересів за ст. 172-7 КУпАП притягнуто 3 особи (2 прокуратура та 1 ВБКОЗ УСБУ, за невжиття заходів щодо протидії корупції), за ст. 172-9 КУпАП - 1 особу (УБОЗ УМВС), за ст. 172-6 КУпАП - 29 осіб (8 прокуратура, 20 УБОЗ УМВС та 1 ВБКОЗ УСБУ в області) за ст. 172-9  КУпАП  1 особу (УБОЗ УМВС).
Протягом року до відповідальності притягнуто першого заступника та заступника голів райдержадміністрацій. 
Так, за адміністративним протоколом про вчинення корупційного правопорушення складеним прокурором Червоноармійського району, 05.09.2013 судом притягнуто до відповідальності ст. 172-7 КУпАП заступника голови районної державної адміністрації, який не вжив дієвих заходів до   недопущення конфлікту інтересів під час розгляду заяв своєї   дружини, сина і доньки про надання дозволу на виготовлення проекту землевідводу орієнтовною площею 6 га. (по 2 га кожному) для ведення фермерського господарства.  
Аналогічно за адміністративним протоколом про вчинення корупційного правопорушення складеним прокурором Брусилівського району судом притягнуто до відповідальності першого заступника голови райдержадміністрації, який допустив конфлікт інтересів при розгляді заяви дружини, надавши їй дозвіл на розробку проекту землеустрою з метою передачу в оренду земельної ділянки площею 70 га вартістю майже 1 млн. гривень.
Зазначені посадовці позбулися займаних посад.     
Взагалі з числа притягнутих до відповідальності за вчинення адміністративного корупційного правопорушення, із займаних посад звільнено 17 службових осіб уповноважених на виконання функцій держави. Інші особи звільнилась із займаних посад до судового розгляду протоколу, а щодо посадових осіб органів місцевого самоврядування, то порядок їх звільнення законодавством не врегульовано. Внесені документи прокурорського реагування на розгляд сесій відповідних рад, відхилено.     
На усунення порушень вимог Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», прокурорами внесено 73 документа реагування, за результатами розгляду яких 89 осіб притягнуто до відповідальності, 17 корупціонерів звільнено із займаних посад, скасовано 4 неправомірних нормативно-правових актів та рішень, прийнятих унаслідок корупційних правопорушень.
         Прокуратурою області постійно приділяється належна увага захисту інтересів держави від корупційних проявів засобами цивільно-правового характеру. Упродовж 2013 року судами розглянуто та задоволено позовів міжміськрайпрокурорів у сфері протидії корупції на суму 150 тис. грн.
 
 
 
 
 
Прокуратура Житомирської області     
                                                                            
 
                                                                            

кількість переглядів: 1572